Życie

PRZEWODNIK DLA POCZĄTKUJĄCYCH NA ROWERZE W GÓRACH

PRZEWODNIK DLA POCZĄTKUJĄCYCH NA ROWERZE W GÓRACH

Wspinaczka na górę o własnych siłach to jedna z najbardziej satysfakcjonujących i satysfakcjonujących rzeczy, jakich można doświadczyć na rowerze. Można naprawdę cieszyć się esencją i wolnością wysokich gór bez konieczności opanowania umiejętności lub podejmowania ryzyka wspinacza lub alpinisty. Chociaż piękno gór polega na tym, że są one dostępne dla wszystkich na dwóch kołach, czasami może to spowodować kilka nieoczekiwanych przeszkód, jeśli nie jesteś dobrze przygotowany, szybko wyprowadzając Cię ze strefy komfortu i do trybu przetrwania, nawet jeśli jesteś na gładkim asfalcie i najwyraźniej blisko cywilizacji. Niestety musiałem się nauczyć na własnej skórze, danie się złapać, gdy chmury przetaczają się w górę, a temperatura gwałtownie spada, to wcale nie jest fajny sposób na zakończenie przejażdżki rowerowej.

TRASA

Jest duża szansa, że ​​spędzisz większość dnia w górach, więc taka jest natura tego, ile czasu zajmuje wspinanie się na szczyt każdego podjazdu. Jeśli masz w zanadrzu kilka szczytów, jeszcze ważniejsze jest wcześniejsze zapoznanie się z trasą. Czasami łatwo jest podążać za znajomymi i nie w pełni rozumieć, co jest w sklepie.

Bądź jak najbardziej samowystarczalny, z wyprzedzeniem poznaj trasę

Nawet jeśli dobrze znam obszar, nadal studiuję mapę poprzedniego wieczoru, robię zdjęcia telefonem i notuję, jak długo powinna trwać każda wspinaczka, a także zaznaczam skróty lub szczególnie ważne fragmenty, które chcę zapamiętać. Pomaga mi to dać mi kolejny poziom pewności siebie, wiedząc dokładnie, gdzie jestem, czego mogę się spodziewać, gdzie można napełnić butelki lub zatankować i co bardzo ważne, jeśli nogi zaczną mówić noc-noc (lub zmieni się pogoda), to ty jesteśmy już o krok do przodu. Nawet jeśli jestem na zorganizowanej przejażdżce z doświadczonymi rowerzystami, nadal przechodzę przez ten proces. Myślę, że to wszystko jest częścią mojego wewnętrznego instynktu przetrwania. Jeśli jest coś, czego nauczyłem się przez lata w górach, to być tak samowystarczalnym i przygotowanym, jak tylko potrafisz.

POGODA

Gdybym miał ani grosza za każdą minutę spędzoną na sprawdzaniu prognozy, byłbym… ..cóż, nadal to robię! W rzeczywistości pogoda odgrywa matczyną rolę w przyjemności lub bólu podczas jazdy na rowerze, co jest bardzo nasilone podczas jazdy na wysokości. Chociaż prognozy stały się bardziej precyzyjne na przestrzeni lat, nie należy im w pełni ufać. Pogoda może być bardzo lokalna w górach, co oznacza, że ​​nierzadko panują sprzyjające warunki w jednym miejscu i biblijne warunki zaledwie kilka kilometrów dalej. Nie ma to na celu zniechęcenia, a jedynie podkreślenie, że musisz być tego świadomy, a nawet jeśli prognoza daje ci kciuki do góry, postępuj z pewną dozą ostrożności. Odkryłem, że lepiej być takim, niż dać się złapać.

Zgodnie z ogólną zasadą tracisz około 1 ° C na każde 100 metrów przewyższenia, więc jeśli w dolinie jest 20 stopni i wspinasz się na Stelvio z wzrostem wysokości 1800 metrów, możesz spodziewać się, że będzie tuż nad zamarzaniem. szczyt. To ogromna różnica temperatur, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę chłód wiatru w drodze powrotnej. Kiedy jestem w Europie często używam yr.no . Mają dobrą prognozę godzinową, a także radar deszczu, dzięki czemu możesz zobaczyć, co się dzieje. Regularnie sprawdzaj prognozę – tydzień wcześniej, aby uzyskać ogólny pomysł, dzień wcześniej, aby zobaczyć, jak wiele się zmieniło, a rano, aby uzyskać ostateczne ostrzeżenie, czego się spodziewać. Dzięki temu będzie można spróbować wybrać najlepszy zestaw do jazdy i czy trzeba będzie wprowadzić jakiekolwiek zmiany trasy.

W CO SIĘ UBRAĆ?

Lepiej być trochę za ciepło i zdjąć warstwę, niż marznąć i modlić się o ciepłą kąpiel. Jeśli jest wczesny dzień i wychodzisz na przejażdżkę nieco chłodno, to dobry znak, że jesteś blisko posiadania odpowiedniej odzieży na cały dzień, pod warunkiem, że rzeczy przybierają naturalny przebieg, a warunki nie zmieniają się niekorzystnie. . Gdy zaczniesz jeździć, będziesz generować ciepło, a ten wczesny chłód wkrótce zniknie. Jak wspomniano powyżej, pogoda odgrywa kluczową rolę w każdym aspekcie jazdy górskiej, w tym w wyborze sprzętu. Nawet w środku lata warto zapakować termikę, koszulki z długim rękawem, rękawiczki, a nawet rajstopy i nakładki na buty, jeśli masz mentalność, że nic Cię nie powstrzyma.Inaczej ubieramy się wgóry a inaczej na trasy rowerowe w miejście takim jak Warszawa.

Nawet w ciepły dzień weź ciepłą odzież na zjazdy

W ciepły dzień powinna wystarczyć bielizna termoaktywna z krótkim rękawem, lekka koszulka i spodenki. Nie zapomnij o ocieplaczach na ramiona i kolana, jeśli wiesz, że masz tendencję do odczuwania zimna i co bardzo ważne, o spakowanej skorupie lub kamizelce, którą można łatwo schować do tylnej kieszeni. Kiedy dotrzesz na szczyt, cały gorący i spocony, ten mały strój będzie absolutnym ratunkiem w drodze powrotnej. Aby uzyskać więcej informacji o tym, w co się ubrać i kiedy, zapoznaj się z naszym artykułem na temat odzieży na zmieniające się warunki pogodowe .

PALIWO DO JAZDY

Niewiele i często jest najlepszą rutyną do przyjęcia. Nawet jeśli nie czujesz pragnienia, popijaj butelkę wody. Kiedy ciężej pracujesz podczas wspinaczki, będziesz tracić więcej płynów z potem, więc utrzymanie nawodnienia jest absolutnie niezbędne. Każdy z nas ma różne poziomy pocenia się, więc może być konieczne trochę eksperymentowania, aby dowiedzieć się, ile musisz się podjąć. Na początek spróbuj spożywać 750 ml płynu na godzinę i dostosuj stamtąd. Jeśli wiesz, że możesz napełniać butelki na trasie, możesz rozważyć przewożenie tylko jednej pełnej butelki na raz (co pozwoli zaoszczędzić około 750 g), ale jeśli masz wątpliwości, nie ryzykuj. O wiele lepiej jest nosić dodatkowy ciężar jak wielbłąd, niż zabraknąć wody! Będziesz stale spalać kalorie, więc tak jak w przypadku nawodnienia ważne jest, aby nadal skubać rower.

Sprawdź, które jedzenie jest dla Ciebie najlepsze

W dzisiejszym świecie istnieje ogromna liczba produktów, które próbują to uprościć – żele i batony energetyczne mają swoje miejsce w tylnej kieszeni, ale ważne jest, aby przetestować je wcześniej, aby zobaczyć, co działa najlepiej dla Ciebie pod względem smak i strawność. Spróbuj przyjmować 60 g węglowodanów na godzinę (z płynów i pożywienia) i zobacz, jak się czujesz. Wszyscy jesteśmy różni i może się okazać, że łatwiej jest zastąpić kalorie z płynów w porównaniu z jedzeniem lub odwrotnie. Kiedy trenowałem dla Les Alpes w 2013 roku, bardzo pomogło mi Torq Fitness. Ich system zasilania sprawia, że ​​bardzo łatwo jest obliczyć, ile dokładnie przyjmujesz z każdą porcją, z butelką napoju energetyzującego, żelu lub batonu, z których każdy zawiera 30 g węglowodanów.

POZNAJ SWÓJ ROWER

Nie musisz być profesjonalnym mechanikiem, aby jeździć po górach, ale pamiętaj, że jazda taksówką, jeśli utkniesz, może nie być opcją, zwłaszcza gdy zdasz sobie sprawę, że Twój telefon nie ma sygnału. Dlaczego tak się dzieje zawsze, kiedy tego najbardziej potrzebujesz?

Podstawowy poziom umiejętności konserwacji roweru będzie bardzo przydatny. Jako absolutne minimum powinieneś nauczyć się, jak wymienić dętkę w przypadku przebicia, a dla nowych rowerzystów, jak zdjąć i wymienić tylne koło, które na początku może wyglądać jak test Mensy IQ z zaplątaniem łańcucha i zębatek, jeśli ty nie są zaznajomieni z tym procesem. Naprawianie zerwanego łańcucha jest również bardzo przydatną umiejętnością. W przeszłości pomogłem wielu rowerzystom, którzy trzepotali na poboczu drogi, gdy dzień powoli zaczął zanikać. Poświęć trochę czasu na ćwiczenie tych podstawowych umiejętności w zaciszu własnego domu i jestem absolutnie pewien, że będziesz zadowolony, że to zrobiłeś, jeśli kiedykolwiek będziesz musiał wnieść je do gry.

Naucz się podstaw konserwacji roweru przed wyjazdem

Jeśli włożyłeś dużo kilometrów na swój rower, rozważ naprawę go w lokalnym sklepie rowerowym lub mechaniku przed wyruszeniem w góry. Dotarcie na szczyt może być wystarczająco stresujące, nie chcesz też martwić się o swój rower.

NARZĘDZIA I CZĘŚCI ZAMIENNE

Oczywiście wiedza o tym, jak zmienić dętkę to jedno, ale musisz też upewnić się, że masz narzędzia do tego zadania. Twoje podstawowe części zamienne powinny zawierać dwie dętki, dwie łyżki do opon (jeśli masz nawet lekko zimne lub mokre dłonie, możesz stracić dużo zręczności, niestety nauczyłem się na własnej skórze, gdy nie miałem siły w kciukach, aby pociągnąć zmęczyć się). Bezklejowe łaty są pomocne w szybkim naprawianiu dętki w razie potrzeby, podobnie jak but do opony, którego można użyć do wyściełania opony, jeśli zrobisz coś nie do pomyślenia i rozetniesz ją. Niezbędna jest również dobrej jakości pompka ręczna. Nie ma nic gorszego niż gorączkowe pompowanie na poboczu bez pompowania opony. Narzędzie wielofunkcyjne z rozdzielaczem łańcucha jest również niezbędne, o wiele lepiej jest nosić ze sobą podstawy, niż żałować, że nie masz ich w potrzebie.

BEZPIECZEŃSTWO PRZEDE WSZYSTKIM

Jazda z przyjacielem lub grupą pozwala nie tylko dzielić się darem gór i otwartej drogi, ale także oznacza, że ​​w razie jakichkolwiek problemów możesz rozłożyć ładunek i współpracować, aby wrócić na właściwe tory. Zalecamy samodzielne odkrywanie gór, gdy jesteś już pewny siebie i masz trochę więcej doświadczenia pod zmęczeniem.

Podziel się swoimi doświadczeniami z kumplem z jazdy
Podziel się wrażeniami z przyjacielem
Wiele kolumn, zwłaszcza w Europie, jest podziurawionych tunelami, czasami nieoświetlonymi, co oznacza, że ​​gdy wejdziesz do czarnej dziury, nagle staniesz się prawie niemożliwy do zobaczenia. Miej małe tylne światło zamontowane na rowerze na wypadek nieoczekiwanego zdarzenia lub gdy niebo ściemnieje i stajesz się ukrytą kropką na drodze.

Jest kilka rzeczy, których nie chcesz zapomnieć, więc spróbuj wprowadzić rutynę i pamiętaj o zabraniu pieniędzy lub karty kredytowej, dokumentu tożsamości, telefonu komórkowego, a jeśli zdecydujesz się wyruszyć na własną rękę, pozwól komuś znać trasę i godzinę, o której planujesz wrócić.

TO, CO SIĘ DZIEJE, MUSI NIEUCHRONNIE POWRÓCIĆ

Dla wielu nowych rowerzystów szosowych zjazd z długiej przełęczy po raz pierwszy może być dość zniechęcającym przeżyciem. Często wyzwanie, jakim jest dotarcie na szczyt, może przeoczyć fakt, że powrót na dół jest zadaniem samym w sobie. Najważniejszą zasadą jest zrelaksowanie się, jeśli jesteś zbyt spięty, prowadzenie roweru będzie znacznie trudniejsze. Upewnij się, że nabrałeś trochę paliwa przed rozpoczęciem zejścia, abyś mógł całkowicie utrzymać koncentrację.

Trzymaj linię podczas zjazdu, uważaj na innych użytkowników drogi
Trzymaj się linii podczas zjeżdżania i uważaj na innych użytkowników drogi
Nie spiesz się i jedź w swojej strefie komfortu, z czasem odnajdziesz swój flow i nabierzesz pewności siebie. Szanuj innych użytkowników dróg. Linia wyścigowa nagle staje się strefą śmierci, ponieważ nadjeżdżający pojazd pojawia się znikąd, jeśli zostaniesz złapany po niewłaściwej stronie drogi z dużą prędkością. W kolejnych artykułach przyjrzymy się bliżej zarówno technikom wspinaczki, jak i schodzenia, więc bądźcie czujni, aby uzyskać więcej informacji

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *